Aldri tidligere har styreleder Lasse Moen Sørensen ønsket velkommen til generalforsamling utendørs.

Historisk generalforsamling

Styreleder Lasse Moen Sørensen i Solborg Borettslag på Lund tar oppstilling på den irrgrønne gressplenen, skuer utover forsamlingen, tar fram megafonen og ønsker velkommen til en historisk begivenhet.
Publisert 14. mai. 2020

21 av 44 andelseiere i Solborg Borettslag er til stede. Noen av dem står på balkongene sine, men de fleste har tatt turen ut på den store gressplenen. Det står ikke tett sammen, men har spredd seg utover plenen med godt over en meter korona-avstand.

Før de kom så langt som til plenen og før generalforsamlingen var formelt i gang, sørget styremedlem Tor Jørund Pedersen for at alle fikk utdelt signalgule stemmesedler. På den ene siden stod det et nummer, på den andre Spørsmål.

– Værsågod, du er nummer 17, sa Pedersen og ga stemmeseddelen til en av de fremmøtte..

– Korona-pandemien fikk styret i borettslaget til å tenke på alternative steder å holde generalforsamlingen. Tidligere har vi leid lokale på Berges Hus, men det gikk jo ikke i år. Vi fant da ut at det var fullt mulig å gjennomføre generalforsamlingen utendørs, men at vi da måtte forberede oss på en annen måte, og fikk blant annet trykket opp lett synlige stemmesedler, sier Sørensen.

Innkallingen til generalforsamling ble sendt ut dager før myndighetene åpnet for arrangementer for opptil 50 personer.

– Vi hadde altså sendt ut innkallingen før vi fikk vite at vi kunne avholde møtet innendørs. Men siden vi hadde fått gode tilbakemeldinger fra beboere på at generalforsamling på plenen var en god idé, bestemte vi oss for å gå for det, sier Sørensen og knepper jakka før han stiller lydvolumet på megafonen.

– Velkommen, sier Sørensen og opplyser kort om styrets arbeid det siste året og viser til sakspapirene, som alle har fått i forkant.

Årsmelding og regnskap vedtas enstemmig. Det gjør også husleie-økningen og låneopptak for å finansiere nødvendig arbeid med nye avløpsrør og fremtidig vedlikehold, og alle var positive til utredning om fornyelse av inngangspartiet.

Til slutt ble nytt styre valgt – til full applaus fra plenen og fra balkongene.